Sunday, March 21, 2021

Mons en contacte 5. El cas de Corea. La transició cap el món modern abans de 1926


Mons en contacte 5. El cas de Corea.

 La transició cap el món modern abans de 1926


                              link   INDEX GLOBAL    


5.1. Educació prèvia al 1885.

Corea és l’espai menys conegut i farem una mínima introducció en aqusts dos paràgrafs. Comencem per indicar que seguint el model sínic els oficials entraven a la clase social Yangban mitjançant un sistema imperial d’examens, on només ells tenien accés. S’estructurava en dos nivells: llicentiat i erudit. El nivell de llicentiat estava dividit en dos: els Clàssics (examinant-los dels Quatre Llibres i els Cinc Clàssics de la Literatura Confuciana) i el nivell d’erudit havia de demostrar els seus coneixements en poesia, prosa rimada i documental, i resoldre un problema amb un assaig. Corea contactava amb la ciència occidental via Pekin i les ambaixades culturals de l’època Qing a finals del segle XVIII amb alguns pensadors. En un primer moment era un saber calèndric i posteriorment mèdic amb savis que van tenir algun ressó en la societat, i que mostraven signes d’obertura.

El segle XIX a la dinastia Choson va tenir un moviment reformista que volia acabar amb les disputes metafísiques del Neo-Confucianisme. Es va denominar Sirhak/Silhakk (Saber Pràctic). En l’àrea acadèmica, podem destacar la gegantina figura de Chong Yag-young (1762-1836), conegut per Tasan (també Jeong Yak-yong/Dasan), sintetitzador i reinterpretador de la doctrina central de Confuci, el bon govern del Regne que aporta un clar estímul i millora als habitants. Tasan, una mena de Leonardo DaVinci coreà gran promotor del Saber Pràctic, en temes com òptica, matemàtiques i hidràulica. Va treballar amb la cort, però va acabar exil·liat, al mostrar-se pròxim a contactes amb misisoners catòlics; però va escapolir-se de les ràtzies anti religioses.  

L'acceptació del món occidental a la cort provenia d’un valor religiós sense contingut pràctic, però va canviar ràpidament amb una dona. La missionera i doctora, Annie Ellers, va tractar l’emperadriu i la embassadora xinesa! amb èxit el 1866. Da’ltra banda ja es coneixen els intents japonesos d’occidentalitzar-se i certs individus de l’entorn gobernamental visiten el Japó. Les persecucions contra els catòlics acaben amb la penetració de saber exterior cap el 1880. Un any més tard hi ha un grup d’oficials va anar a l’estranger enviats pel govern per aprendre (majorment al Japó) el 1881, amb Kim Ok-kyun i Pak Yong-hyo.


5.2. Un cas clar de disglòssia


continuarà ...



No comments:

Post a Comment