tr_02 . Un segell de 10.000 yens - exsamurai Fukuzawa Yukichi
Una força de
l’esperit per apropar el Japó al món, i
viceversa.
Encoratjant aprendre amb
Fukuzawa Yukichi (1834-1901). ... 8 pag
_1_ identikit- Humil samurai que sap atrapar el zeitgeist
nipó (1834-1901).
(... 2-3-4-5-6)
_2_ El valor dels
instruments: stepping stones amb sis detalls.
_3_ la virtud –indepencia de l’home dins univers sotmès
Shogun-clan-pare-
_4_ Acció com a factor de canvi social - va aprendre que…
_5_ comentari La
virtud de l’independència
_6_ Una vinyeta de la seva autobiografia . Setze anys: the
teacher and the student and viceversa
index transicions -link
tr_02 . Un segell de 10.000 yens - exsamurai Fukuzawa Yukichi
Una força de
l’esperit per apropar el Japó al món, i viceversa.
Encoratjant aprendre amb Fukuzawa Yukichi (1834-1901).
_1._ identikit- Humil samurai que sap atrapar el zeitgeist nipó (1834-1901).
1840-1842. Aprèn el
sil·labari kana del japonès. Viu a
la part excèntrica del país, i la parla d’ell és prou allunyada i no hi ha cap
estándar parlat –com a França aleshores!
1842-1850. Dues
muntanyes al davant. I coll amunt: aprendre
els kana ho va fer en la escola rural primària del seu clan 1840 amb i els
caràcters kanji. El domini de
Nakatsu tenia una
escola pròpia, però l’entrada era restringida, essent el rang de la família de
l’alumne un factor important. El fill d’un samurai de baix rang, com era el cas
de Fukuzawa, no es va classificar per inscriure’s a l’escola de la capital del
seu senyor.
1848- A la tardana edat de catorze anys es va escolaritar en les beceroles dels texts en xinès! Amb aprofitament reptetint i molta memòria, ja que en dos anys al 1850 ja va pasar a ser mestre dels seus companys joves. Va llegir tot el que podía, les novel·les històriques de Tso – chuan (nou vegades), confucians Chan - kuo - ts'e, taoísta Lao - tzé i ... Així, amb el pas del temps, es va convertir en zenza, o deixeble superior.
1853 S’ensenya alfabet llatí en tres dies per aprendre holandés. Que aprèn a l’escola del districte Ogata en dos anys per fer estudis més especialitzats: ciències occidentals. L'octubre de 1853 el clan necessitava un ensenyant d’holandès per obrir una escola a Yedo (Tòquio). Es va traslladar allà i va continuar els seus estudis on descobreix que ningú parla holandés. Més tard va canviar a estudis anglesos al 1858.
1856-1860. els fonaments de la química i la física
occidentals – principis del vapor o l’electricitat durant els anys, com
rememora en la seva autobiografia:
there was really nothing new, at least to me. I
knew the principle of the telegraphy even if I had not seen the actual machine
before; I knew that sugar was bleached by straining the solution with
bone-black, and that in boiling down the solution, the vacuum was used to
better effect than heat. I had been studying nothing else but such scientific
principles ever since I had entered Ogata’s school. p115
1860-1867 va tenir l'oportunitat de viatjar als Estats Units d'Amèrica i Europa,
sent un dels tres intèrprets en una
missió oficial concebuda pel shōgun Tokugawa.
viatge el 1860 als Estats Units d'Amèrica - link |
1866-70 El llibre Seio
Jijō (Condicions a
l’Occident) [veg. Tr_2345
-hederae]
1868. Centre
escolar "Keio Gijuku". Escola privada reconeguda on, per fi,
té un salari i pot viure amb el mínim
econòmic. Abans la petita Keio, escola del 1858. Sempre, el principal tema d’instrucció
de la seva escola era l’anglès, el xinès va passar al segon lloc.
Jitsugaku (実学) Jitsugaku és el camí per aprendre sobre el món.
1877-80 la seva enciclòpedica obra Esbossos de civilització defensant les tendències als canvis culturals
i socials que van caracteritzar aquell període.
1882 la fundació del diari Jiji Shimpo, una decisiva occidentalització del país va intensificar la difusió de les seves idees progressistes, popular i que estaba en sintonia ara amb el vent de la història.
(... 2-3-4-5-6) forthcoming
_2_ El valor dels instruments: stepping stones amb sis detalls.
_3_ la virtud –indepencia de l’home dins univers sotmès Shogun-clan-pare-
_4_ Acció com a factor de canvi social - va aprendre que…
_5_ comentari La virtud de l’independència
_6_ Una vinyeta de la seva autobiografia . Setze anys: the teacher and the student and viceversa
No comments:
Post a Comment